Toont 1 resultaat

Cesar Domela

César Domela (1900 Amsterdam – 1992 Parijs)

Als jongste zoon van de socialistische politicus Ferdinand Domela Nieuwenhuis vertrekt hij op jonge leeftijd naar Italië en komt met verschillende avant-gardekunstenaars in contact. Na verkenning van expressionistisch werk wijdt César Domela zich vanaf 1923 volledig aan de abstracte kunst.
Na Italië werd Domela in de jaren 20 in Parijs beïnvloed door het kubisme. Als jongste lid treedt hij in 1924 toe tot de De Stijl nadat hij eerder Mondriaan, Van Doesburg en andere leden van de kunstenaarsgroep heeft ontmoet. En verbleef van 1927 tot 1933 in Berlijn. Vanaf 1933 woonde de kunstenaar blijvend in Parijs en werd daar een belangrijk promotor van de abstract(-geometrisch)e kunst.
Hij legt zich vanaf 1929 steeds meer toe op de ontwikkeling van (bas)reliëfs: driedimensionale schilderijen, waarbij voor de diagonaal een belangrijke rol speelt. Zijn ‘Tableaux-objets’ stelt hij samen uit verschillende, over elkaar geplaatste materialen. In zijn stilistisch zeer consistente oeuvre is de ‘harmonisatie van contrasten’ een van de belangrijkste principes.
Daarnaast experimenteert hij met fotomontages voor commercieel gebruik in de reclame. Hij breekt door met zijn werk. Zo is hij in 1936 vertegenwoordigd op de expositie Cubism and Abstract Art in het Museum of Modern Art in New York. Hij is vooral bekend geworden om zijn constructivistische composities (schilderijen, fotomontages, collages, objecten).
Collecties
Museum Belvedere, Heerenveen
Fotomuseum, Den Haag
Centraal Museum Utrecht
Solo-tentoonstellingen
2008 Gemeentemuseum Den Haag
Museum of Modern Art, New York

"Ik zou willen dat mijn objecten in hun structuur de exacte, absolute uitdrukking waren van de innerlijke realiteit die ze teweeg heeft gebracht."