Enige resultaat

Marina Abramović

Marina Abramović (1946 Belgrado)

Sinds het begin van haar carrière in Belgrado in het begin van de jaren zeventig is Marina Abramović pionier op het gebied van de beeldende kunst.
Van 1975-88 trad Abramović samen met de Duitse kunstenaar Ulay op, waarbij de dualiteit van relaties hun inspiratiebron vormde. Als onderdeel van een groep avant-garde kunstenaars, waaronder Vito Acconci en Chris Burden, die in de jaren zeventig experimenteerden met het gebruik van het lichaam als medium, verlegt Abramović fysieke en mentale grenzen om thema’s van emotionele en spirituele transfiguratie te verkennen.
In 1988 maakten Abramović en Ulay de spirituele reis ‘The Lovers’. Ze liepen elk de Grote Muur van China, in een stuk dat The Great Wall Walk heet, beginnend bij de twee tegenovergestelde uiteinden en ontmoetend in het midden. Deze reis markeerde echter het einde van hun relatie.
In 1989 keerde Abramović terug naar soloperformances waarin ze zichzelf aanbood als experimenteerobject voor het publiek. Ze verkent haar fysieke en mentale grenzen in werken die de eenvoudige handelingen van het dagelijks leven ritualiseren en heeft pijn, uitputting en gevaar doorstaan in haar zoektocht naar emotionele en spirituele transformatie.
Voor The Artist Is Present (2010) in Museum of Modern Art in New York, zat ze in een rood gewaad drie maanden lang minstens acht uur per dag stilzwijgend op een stoel waarbij ze alleen oogcontact met individuele bezoekers maakte die tegenover haar kwamen zitten, waaronder Ulay.
Marina was een van de eerste performancekunstenaars die formeel geaccepteerd werd door de institutionele museale wereld met grote solotentoonstellingen die in de loop van meer dan 25 jaar in heel Europa en de VS plaatsvonden. Ze richtte het Marina Abramović Institute (MAI) op om de toekomstige verkenning en promotie van performancekunst te ondersteunen.
Na een lang verblijf in Amsterdam woont en werkt Marina Abramović momenteel in New York.

Collecties
Los Angeles County Museum of Art
Museum Ludwig, Keulen
Rijksmuseum Twenthe, Enschede
Stedelijke museum Amsterdam
Reina Sofia National Museum, Madrid
Internationale tentoonstelling
1997 Biënnale van Venetië
1997 Documenta IX, Kassel, Duitsland
1992 Documenta VII, Kassel, Duitsland
1982 Documenta VI, Kassel, Duitsland
1976 Biënnale van Venetië
Solo-exposities
2020 Main Galleries Royal Academy of Arts Londen
2018 Bundeskunsthalle, Bonn, Duitsland
2017 ‘The Cleaner’ Moderna Museet, Stockholm, Zweden
2017 Louisiana Museum of Modern Art Kopenhagen, Denemarken
2017 Henie Onstad, Sanvika, Noorwegen
2017 ‘The Kitchen’ in Zuecca Project Space, Venetië, Italië
2017 ‘As One’, NEON + MAI, Benaki Museum, Athene, Griekenland
2016 ‘The Space In Between Marina Abramović and Brazil’, SXSW, Austin, Texas
2015 Terra Comunal – Marina Abramović + MAI’, SESC, Pompeia, São Paulo, Brazilië
2014 ‘512 Hours’, Serpentine Gallery, Londen, UK
2014 ‘Holding Emptiness’, Contemporary Art Center, Malaga, Spanje
2013 The Life and Death of Marina Abramović’ (met Robert Wilson), Park Avenue Armory, New York, NY, USA
2012 Balkan Stories’, Kunsthalle Wien, Wenen, Oostenrijk
2012 The Abramović Method’, Padiglione d’Arte Contemporanea, Milaan, Italië
2011 The Artist Is Present’, Garage Center for Contemporary Culture, Moskou, Rusland
2010 ‘The Artist is Present’, Museum of Modern Art, New York, NY, USA
2005 ‘Seven Easy Pieces’ in het Guggenheim Museum, New York, NY, USA

Deel op:

Galerie Smarius

KUNSTHANDEL • ADVIES • BEMIDDELING

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Galerie Smarius
Schamperdijkstraat 25
7202AJ Zutphen
info@galeriesmarius.nl
+31610595904

btw NL001741244B03
KvK 74954539

© Galerie Smarius 2020 | Realisatie Beeldende Zaken i.s.m. Bepos Support